Ești gazdă în România și oferi servicii turistice de calitate superioară?
Ai intrat recent în segment și ești bulversat de avalanșa de evenimente cu iz catastrofal, fie ele locale sau globale?
Acest articol te va ajuta să înțelegi mai bine contextul în care ne aflăm.
În plus, vei primi sugestii despre cum să depășeșți mai ușor perioada și chiar să-ți creezi avantaje competiționale.
Astăzi vom face o analiză a celor mai importante evenimente care au impactat segmentul turismului premium în ultimii 5 ani.
Pandemie vs Recesiune. Impact în turismul premium din România
Înainte să intrăm în detalii, trebuie să îți spunem că noi am abordat acest segment încă din 2018. Așadar, am simțit pe propria piele toate schimbările și am pus umărul la dezvoltarea acestei nișe turistice.
În plus, în 2019 am lansat prima platforma exclusivistă de rezervări, axată pe calitate, nu pe cantitate. Este vorba despre Travlocals.com. Platforma a fost un real succes la vremea respectivă, oferind un randament foarte bun gazdelor și concurând de la egal la egal cu Booking.com și Airbnb.
Între timp, ne-am bucurat de aprecieri în toate publicațiile relevante din România și chiar în publicații mari internaționale.
Am obținut un feedback excelent din partea gazdelor, chiar dacă nu am reușit să oferim tuturor aceleași rezultate. Lucrurile nu au depins doar de noi.
De 2 ani construim o nouă versiune a platformei, pe care o vom lansa cât de curând.
Așadar, sunt aproape 5 ani de când ne investim toate eforturile și resursele în acest segment.
Acum că ai văzut ce ne recomandă să facem astfel de analize, să mergem mai departe, structurând datele în câteva capitole esențiale.
Cererea de servicii turistice premium în România (2019 – 2023)
În ultimii 30 ani s-a construit mentalitatea că în România serviciile turistice sunt proaste și scumpe. Pe bună dreptate, lucrurile chiar au stat așa în foarte multe cazuri până în 2019.
Pe lângă asta, chiar dacă aveam o țară frumoasă, educația din ospitalitate lipsea cu desăvârșire. Kitsch-ul era la el acasă, infrastructură inexistentă sau foarte proastă. Promovarea? Mai bine n-o făceau. Ce să mai, o catastrofă totală.
Dar la final de 2019, început de 2020 a avut loc o catastrofă (pandemia), care s-a dovedit a avea un efect deosebit de benefic pentru turismul din România.
Impactul Pandemiei
Închiderea granițelor a blocat în țară un număr mare de turiști români, educați, cu posibilități financiare, care se săturaseră de serviciile turistice de la noi și nu voiau să mai audă de vacanțe în România.
Nemaiavând alte opțiuni, au fost nevoiți să își cheltuie banii pe experiențe în țară. Așadar, s-a înregistrat o cerere foarte mare pe serviciile premium. O bună parte din această cerere s-a conservat până în 2022, când un alt eveniment cel puțin la fel de grav a avut loc.
Impactul Războiului
În 2022, știm cu toții, a avut loc un eveniment despre care mulți credeau că nu va mai fi posibil vreodată în Europa. Războiul din Ucraina.
Cu granițele internaționale redeschise după încheierea pandemiei, cu un război aproape mondial la granița, cererea turistică din România a început să sufere.
Destinațiile turistice apropiate de zona de conflict (Maramureș, Bucovina, Moldova, Delta Dunării și Marea Neagră) au suferit și mai mult. La acest lucru au contribuit și o serie de fake news-uri bine țintite de anumite televiziuni și târziu dezmințite de cei care sunt plătiți să vegheze că astfel de lucruri să nu se întâmple.
Promovarea execrabilă și lipsa oricărui interes din partea guvernanților spre această latură economică, ne-a făcut din nou să ratăm o șansă mare.
Odată cu îndepărtarea conflictului de granițele noastre, după câteva acțiuni de succes ale Ucrainei, speram că lucrurile se vor îmbunătăți. Dar ne-am confruntat cu o altă problemă majoră. Inflația la cote istorice și teama de recesiune.
Impactul Recesiunii
Că va fi o recesiune ușoară sau „mama tuturor recesiunilor” cum o tot anunță diverși analiști, probabil, vom ști în curând. Cert e că situația economică nu e roz deloc, chiar dacă Occidentul se ferește să anunțe o recesiune. Nu ar da bine ca tocmai Occidentul să sufere economic din conflictul cu Rusia.
În România, inflația este mult mai mare decât 15-16% și nu va fi anunțată niciodată valoarea reală. Bugetul pe care oamenii îl aveau disponibil pentru diverse activități destinate relaxării sau pentru hobby-uri e măcinat acum de prețurile la alimentele de baza, la combustibili, la ratele crescute.
Practic, oamenii au intrat într-un mod de supraviețuire sau cel mult conservare. Deci cererea pentru orice nu e absolut necesar se prăbușește.
Oferta de servicii premium în România (2019 – 2023)
Așa cum aminteam mai sus, oferta de servicii calitative în turism a fost foarte mică până în 2019. Practic, investitorii nu erau interesați decât de randamente mari, cu investiții minime. Nu exista o strategie pe termen lung, iar mentalitatea era de căpușă. Educația de orice tip, de asemenea, la pământ.
Dar în 2019 s-a întâmplat ceva care a dat lucrurile peste cap. A venit pandemia.
Impactul Pandemiei
Pe fondul unei cereri foarte mari, corelate cu o oferta anterioară foarte mică, turismul premium din România a început să fie foarte atractiv. Antreprenori cu educație superioară și posibilități materiale au speculat (în sens pozitiv) imediat acest context.
Brusc au apărut tot mai multe cazări și experiențe spectaculoase, care s-au dovedit a fi foarte căutate de un public care abia acum descoperea turismul din România. Imaginea de ansamblu a fost schimbată radical.
La acest lucru am pus și noi umărul, construind primul agregator de astfel de servicii – Travlocals.com și investind masiv în promovarea lui în fața unei audiențe calitative. Multe dintre gazde mărturiseau la vremea respectivă că genul de turiști pe care noi îl livrăm era chiar preferat în față străinilor.
Așadar, pandemia a pornit un val atât de necesar pentru a salva turismul românesc.
Impactul Războiului
Dacă în privința cererii impactul a fost mult mai mare, oferta nu a avut foarte mult de suferit în prima fază a războiului. Investițiile erau deja începute și trebuiau finalizate, efectele neplăcute încă nu erau resimțite. Cererea era în continuare peste medie.
Dar încet, încet, războiul a declanșat un domino de evenimente nu foarte bune, care va culmina, probabil, cu o recesiune.
Impactul Recesiunii
Oferta va continua să crească pentru că încă sunt investiții care au fost începute cu ani în urmă și trebuiesc duse la bun sfârșit. Genul de evenimente cu care ne confruntăm acum, nu au bătaie doar pe termen scurt, ci mai ales pe termen mediu.
Din nefericire, unii dintre antreprenori sunt nevoiți să-și vândă afacerile fiind constrânși de situația economică actuală sau în speranța că vor putea investi sumele încasate cu un randament mai bun.
Partea bună a ultimilor 5 ani este că ne-a lăsat cu un portofoliu de servicii turistice care pot concura oricând din punct de vederere al calității cu cele din Austria sau Elveția, de exemplu.
Practic, primul pas pentru relansarea turismului românesc a fost făcut. Acum putem arăta o altă față a României și putem valorifica peisajele superbe cu care am fost binecuvântați.
Ce pot face gazdele în acest context?
Venim după câțiva ani cu randamente foarte bune, obținute pe fondul unei cereri mult mai mari decât oferta. Între timp, lucrurile s-au reechilibrat, iar bălanța începe să se încline în sens invers. Oferta devine mult mai mare decât cererea.
Conform legilor economiei, atunci când cererea este mai mare decât oferta, tariful trebuie crescut. Dar același lucru este valabil și atunci când oferta este mai mare decât cererea, chiar dacă de multe ori tarifele nu mai coboară.
Așadar, noi considerăm că tarifele pot fi ajustate pentru a fi competitive cu tarife similare de pe piața internațională, care s-a repliat rapid.
De asemenea, fexibilitatea gazdelor în privința politicilor de anulare sau a oricăror cerințe ale potențialilor clienți trebuie ajustată. Încasările mari, cu puține bătăi de cap, sunt destul de departe acum.
Probabil, tot mai mulți antreprenori care nu aveau tangențe cu ospitalitatea, dar au speculat investiția cu randament bun, vor părăsi segmentul în perioada următoare.
Vor rămâne oamenii dedicați care își vor orienta interesul în satisfacerea nevoilor clienților. Aceștia vor trece cu bine peste perioada care urmează pentru că nu sunt foarte mulți.
Perioada actuală poate fi benefică și pentru reevaluarea parteneriatelor. Piața oferă foarte multe opțiuni în acest moment, dar foarte puține sunt rentabile. Majoritatea sunt promisiuni, care costă destul de mult înainte de a-și demonstra inutilitatea.
Cererea mai scăzută oferă tuturor răgaz pentru analize interne și pentru a-și eficientiza activitatea. Multe gazde nu găseau timp pentru astfel de aspecte esențiale, în condițiile unei cereri foarte mari.
Perioada actuală nu va dura la nesfârșit, iar când lucrurile se vor îndrepta, business-urile care vor supraviețui vor fi mai puternice, iar turismul nostru mai apreciat.
Conform Statista.com, turismul din Romania va inregistra o rata de crestere anuala de 3.22% pana in 2027.
Ce poate face Travlocals.com în contextul actual?
Am avut inspirația și curajul de a schimba radical tot ce am reușit să validăm în primii 2 ani de activitate. Chiar dacă totul mergea foarte bine, eram conștienți că situația roz nu va dura la nesfârșit, iar business-ul nu mai putea fi sustenabil din multe puncte de vedere, odată cu revenirea la normal.
Consider că pentru Travlocals timing-ul este din nou unul bun. Vom lansa noua versiune într-o perioada în care economia și segmentul turistic suferă deja de ceva timp.
Cererea mai scăzută ne va permite să facem reglajele (inevitabile pentru orice platforma nouă de asemenea complexitate) cu mai puține bătăi de cap.
Când problemele actuale vor dispărea (e posibil să se întâmple asta mai devreme decât am crezut), vom avea o platforma de top, bine așezată pe piață, iar investițiile vor atinge randamentul așteptat.
Între timp, e nevoie muncă multă, smart money și răbdare. Și, evident, multe circumstanțe favorabile.