La 1 Decembrie 2020, chiar de Ziua Nationala a Romaniei, platforma de booking Travlocals.com aniverseaza un an de la lansare. Nici ca puteam gasi un moment mai bun de sarbatoare.
La 30 de ani de la Revolutie i-am oferit tarii un motiv de mandrie, construind un club exclusivist al turismului, care poate concura oricand cu cele mai dezvoltate tari din acest punct de vedere.
Initiativa noastra isi are originile cu mai bine de 3 ani in urma, atunci cand am luat decizia sa lansam site-ul Wildventure.ro, care acum functioneaza ca un satelit al noii platforme.
Au fost 3 ani de munca intensa, cu nenumarate provocari, dar suntem singura platforma care a reusit sa ajunga in acest punct, majoritatea inchizandu-se dupa doar cateva luni din lipsa de interes, viziune si finantare.
Iata cateva cifre atinse in acest moment.
Investitie
Investitiile realizate de noi nu pot fi cuantificate exact intrucat, pe langa partea financiara, avem si componenta de resursa umana care a muncit intensiv, dar in sistem de voluntariat, mai bine de 3 ani de zile.
Eu am fost nevoit sa invat alte cateva meserii noi (SEO, marketing, vanzari) pentru a acoperi segmente pentru care nu aveam finantare.
De asemenea, am beneficiat de ajutorul unor profesionisti in domeniu, care din prietenie nu ne-au solicitat nimic in schimbul serviciilor lor sau au solicitat sume derizorii.
Cu toate acestea, valoarea estimata a investitiei pana in acest moment este de peste 150,000 Euro, provenienta aproximativa a finantarii fiind urmatoarea:
-
58% contributie proprie;
-
25% din fonduri europene;
-
17% din incasari;
Practic, pentru fiecare 1 Euro incasat, noi am venit cu 1.5 Euro din fonduri europene si 3.4 Euro din fonduri proprii.
Marketing si PR
In 2020 am investit peste 45k Euro doar in Marketing si PR, fiind cel mai probabil platforma cu cele mai mari investitii in promovare, raportat la numarul de unitati listate.
Inca de la inceput am pornit cu ideea de a nu face de toate pentru toti, ci de a face ceva de calitate pentru a da un exemplu ca se poate si in Romania.
Promovarea este esentiala atunci cand iti doresti sa construiesti un serviciu premium, iar pentru asta fie te specializezi, fie apelezi la profesionisti.
Noi am angajat o firma de PR, cu ajutorul careia am conturat mai intai audienta tinta. Apoi am „vanat” potentialii clienti prin aparitii in toata presa de business si in multe publicatii de lifestyle.
Am participat ca speaker in diverse conferinte in care audienta coincidea cu target-ul nsotru, am fost invitat in emisiuni online sau televizate si am avut interventii la principalele posturi de stiri din Romania.
Majoritatea aparitiilor noastre pot fi verificate la link-ul urmator:
Tot prin intermediul firmei de PR am desfasurat diverse campanii cu influenceri (pot fi gasite pe pagina de Instagram @trav.locals, la categoria Friends).
Marketingul a tintit doar o anumita categorie de clienti. Nu am risipit banii pe audiente care doar fac engagement, dar nu cumpara niciodata. Astfel, printre clientii Travlocals.com se numara antreprenori de top din Romania, persoane publice, freelanceri, oameni care lucreaza in multinationale, in domeniul juridic sau in cel medical.
Serviciile noastre se adreseaza tuturor turistilor educati, care apreciaza caliatea si sunt dispusi sa plateasca pentru ea.
Am devenit singura platforma din Romania care reuseste sa vanda constant experiente al caror cost depaseste chiar si 200 Eur/noapte/persoana. Practic, ne-am dat seama ca pentru publicul Travlocals nu conteaza nici tariful, nici locatia, ci unicitatea si gradul de spectaculozitate al serviciului achizitionat. Este ceva extraordinar pentru Romania.
Multi dintre parteneri ne-au transmis ca prin Travlocals au descoperit un public care nu era activ in Romania, fiind chiar preferat in fata strainilor pe care fiecare furnizor de servicii turistice de calitate ii viza. Totodata, acest public a descoperit prin Travlocals o Romanie la care cu totii visau, dar prea putini stiau de existenta ei.
Evident, exista si clienti problematici, de care majoritatea gazdelor se feresc. Este imposibil sa ii evitam complet, dar numarul lor a fost foarte redus. In cele 12 luni de functionare, am primit feedback negativ din partea gazdelor de maxim 10-15 ori, iar numarul rezervarilor este imens, veti vedea mai jos.
Nu suntem adeptii promovarii in grupurile de Facebook sau prin GIVEAWAY-uri, considerand ca acestea atrag o audienta pe care nu o putem controla. Chiar daca am apelat la ambele forme de promovare si probabil vom mai apela in continuare, majoritatea clientilor nostri vin din reclame platite, care targeteaza doar o anumita categorie de turisti.
Platforma Travlocals.com este frecventata si de straini, intrucat versiunea ei de baza este in limba engleza. Chiar si in conditii de pandemie, aprox. 10-15% din solicitarile de rezervare au venit de la straini, care fie calatoreau, fie lucrau de ceva timp in Romania.
Detinem pozitii de top in cautarile cheie din Google, atat cu Wildventure.ro, cat si cu Travlocals.com.
Top 5 in ranking („vacanta in Romania”, „top vacante Romania”, „vacanta in Bucovina”, „vacanta in Maramures”, „vacanta in Transilvania”, „cazare casute in copac”, „glamping”, „cazare case traditionale”, „turism rural”, „top cabane Romania” si multe, multe altele). Practic, pe aproape orice cuvant cheie conex segmentului in care activam ne aflam in primele 5 rezultate sau cel putin pe prima pagina.
Toate aceste eforturi depuse in ultimii ani, au facut ca in anul 2020 sa fiu invitat in juriul Romanian Hospitality Awards, alaturi de mari personalitati din HORECA nationala si internationala. Am acceptat invitatia nu ca pe o raspalata personala, ci pentru ca am considerat ca acest proiect isi merita locul intr-o comunitate in care excelenta este definitorie. Cu siguranta, nominalizarea mea in juriu a adus mai multa vizibilitate in fata unei audiente de care platforma avea nevoie.
Tehnic
Referitor la partea tehnica, am obtinut maximul posibil din fondurile avute la dispozitie. Aici exista in permanenta loc de imbunatatiri, dar dezvoltarea trebuie sa fie facuta treptat, astfel incat incasarile sa tina pasul cu costurile de administrare.
Cu cat tehnologia este mai avansata, cu cat serviciile sunt mai complexe, cu cat platforma este mai performanta din punct de vedere tehnic, cu atat costurile de administrare sunt mai mari si aici putem vorbi lejer de sume de mii si chiar zeci de mii de Euro lunar.
O platforma de booking nu se poate compara cu un simplu blog, chiar daca foarte multi oameni care nu au mai tangente cu online-ul nu le pot diferentia adesea.
Ne aflam intr-o pozitie buna pentru primul an de activitate, dar este clar ca nu putem ramane mult timp pe loc. Suntem in cautare permanenta de solutii de finantare, dar suntem foarte atenti la conditiile impuse pentru a ne asigura ca nu deturnam traseul acestui proiect si ca mentinem o balanta intre venituri si cheltuieli.
Partenerilor nostri le comunicam constant etapele de modernizare tehnica, luand deciziile pe baza feedback-ului primit de la ei si de la clientii lor.
Utilizatorii incercam sa ii indrumam prin tutoriale video. Inca sunt multi care nu stiu cum functioneaza platforma, acestia fiind obisnuiti deja cu alte sisteme consacrate, crezand ca procesul este identic.
Garantam ca exigentele noastre sunt maxime si din punct de vedere tehnic. Chiar daca platforma acum este stabila, suntem in continua cautare de solutii pentru a o duce la nivelul urmator, primul update major urmand a avea loc chiar in Decembrie.
Performante Travlocals.com
Peste 2.55 mil vizualizari de pagina
Peste 480k vizitatori unici
Peste 130k vizitatori recurenti
Primele 10 tari
Sursa trafic
Pentru cine nu stie, detaliem sursele de trafic in ordinea importantei:
1. Direct – Public care introduce in browser direct site-ul Travlocals.com (cel mai valoros public);
2. Organic – Public care ajunge pe site din cautarile Google (de asemenea, public foarte valoros);
3. Social – Social Media (nu releva neaparat intentia de cumparare);
4. Referral – Public care ajunge pe site-ul nostru din alte site-uri care scriu despre noi;
79% mobile | 20% desktop | 1% tablet
Top 3 cele mai accesate servicii
Sunrise Glamping Retreat: +51k accesari
The Tree Cottage: + 50k accesari
Green Camp: +44k accesari
Statisticile detaliate vor fi trimise intern, catre partenerii nostri.
Peste 10k rezervari si solicitari de rezervare, la un numar mediu de 100 servicii promovate pe parcursul anului.
Din pacate, acestea nu au fost distribuite constant, existand parteneri cu peste 450 de solicitari si parteneri cu cateva solicitari (maxim 5 parteneri cu pana in 15 solicitari primite, dupa un parteneriat mai lung de 6 luni).
Mentionam ca nu toate solicitarile de rezervare se concretizeaza. Aici exista varii motive, de la calendare neactualizate, pana la clienti care trimit solicitari multiple pentru acelasi interval de timp. Estimam ca aprox. 30% din solicitarile de rezervare s-au transformat in rezervari.
Totusi, exista si un numar mare de clienti care se informeaza de pe site-ul nostru si rezerva direct pe pagina de Facebook a gazdei sau la numarul de telefon, astfel ca randamentul real al platformei depaseste 50% din numarul solicitarilor. Este o performanta extraordinara avand in vedere ca nu suntem o platforma de volum, ci una axata pe calitate.
Cea mai scumpa solicitare de rezervare: 7200 Eur
Cea mai lunga perioada rezervata: 9 saptamani
Peste 3.3k utilizatori inregistrati cu cont in platforma, care rezerva constant serviciile promovate.
Peste 160 parteneri cotizanti, inscrisi in clubul nostru.
Sute de review-uri obtinute de parteneri, dintre care 95% – 5/5 stele.
Peste 100k urmaritori pe conturile de socializare (Wildventure + Travlocals pentru ca ambele promoveaza doar partenerii Travlocals).
Un club exclusivist, cu acces restrictionat
Inainte sa ne luam la revedere, dorim sa mentionam faptul ca Travlocals.com este un club exclusivist, cu conditii de acces stricte pentru parteneri. Odata acceptati, toti partenerii contribuie financiar la dezvoltarea colectiva. Doar asa putem creste impreuna.
Serviciile noastre nu sunt gratuite si nu lucram in sistem barter. Gratis inseamna neprofesionalism si lipsa de rezultate, culminate cu moartea proiectului intr-un termen destul de scurt.
In ultimii ani au fost foarte multe initiative similare, dar cele care au supravietuit pot fi numarate pe degetele de la o mana. Acestea trebuie felicitate pentru ca in Romania calitatea are viata grea, daca nu imposibila.
Continuam sa fim foarte dedicati in a ne proteja si ajuta partenerii sa-si imbunatateasca performantele. Suntem receptivi la feedback-ul primit si recunoscatori pentru rabdarea de care acestia dau dovada, intelegand ca lucrurile sunt complexe, costa mult si nu se pot schimba peste noapte.
De asemenea, le multumim si clientilor Travlocals pentru rabdarea si increderea de care dau dovada. Suntem receptivi la toate sugestiile lor si facem tot ce tine de noi pentru a le oferi o experienta mai placuta. Suntem constienti ca avem o comunitatea cu pretentii care trebuiesc satisfacute pentru a ramane impreuna pe viitor.
Continuam sa investim in dezvoltare tehnica si promovare pentru a ne consolida pozitia de lider al platformelor turistice experientiale din Romania.